Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Jarmo Vuorinen

Koirista olen ollut kiinnostunut jo 70-luvun alusta alkaen, jolloin kävin koulukaverini perheen kanssa koiranäyttelyissä. Ensimmäinen oma koirani oli afgaaninvinttikoira uros Satumaan Jessika (nimestään huolimatta todellakin uros), joka syntyi 1972. Huomasin kuitenkin melko pian, että innostukseni turkinhoitoon ei ollut kovinkaan suuri, joten ryhdyin
vähitellen etsimään itselleni uutta rotua. Toki muutamassa näyttelyssäkin tuli käytyä afgaanini kanssa vaihtelevalla menestyksellä, koiran laatu kun ei aivan huippuluokkaa ollut.
Ensimmäiset faaraokoirat saapuivat Suomeen vuonna -73 ja ollessani eräässä näyttelyssä, sattumalta näin ko. koirat kehässä. Ihastuin välittömästi tähän omituisen näköiseen rotuun. Silloinen työkaverini kuin sattuman oikusta tunsi näiden koirien omistajan, joka kaiken lisäksi asui kovin lähellä, ja tutustutti minut tähän henkilöön (Marja Grönvall). Meistä tuli erittäin hyvät ystävät ja ystävyys jatkuu edelleen. Marjan avustuksella hankin ensimmäisen faaraokoirani vuonna -77 Ruotsista Inga-Britt Cassellin Chassellis-kennelistä. Tästä nartusta, FIN MVA Chassellis Bica, tuli kaikkien Scheik's-faaraokoirien kantaäiti. Vuosien saatossa olen kasvattanut 13 pentuetta. Ansiokkaan kasvatustyön johdosta olen saanut Suomen Kennelliitto ry:n myöntämän rodun ensimmäisen Vuolasvirta-palkinnon sekä Suomen Vinttikoiraliitto ry:n Kasvattajapalkinnon (myös rodun ensimmäinen).

Vuosien varrella näyttelyitä kiertäessäni ihastuin pikku hiljaa whippetteihin. Hankittuani omakotitalon (jolloin pystyin lisäämään koiramäärääni) päätin hankkia yhden whippetin kennelini "maskotiksi". Tämä ensimmäinen whippettini oli uros KANS & FIN MVA Nevedith Xray (toisena omistajana Sampo Miettinen) ja hän saapui Suomeen vuonna -89. Ei mennyt kuin muutama päivä, niin olin totaalisen ihastunut tähän rotuun. Kuten niin monelle, se oli menoa ja whippetit hurmasivat minut ja veivät mukanaan. Olen vuosien varrella tuonut whippettejä Iso-Britanniasta, Ruotista ja Kanadasta. Whippettejä olen kasvattanut myös 13 pentuetta. Tällä hetkellä minulla on kotona kaksi noin 10 vuotias whippettiä. Yhdis-tystoiminnassa olen ollut melko aktiivinen. Olen toiminut Suomen Faaraokoirat ja Ibizanpodencot ry:n puheenjohtajana sekä varainhoitajana, jota tointa hoidan edelleen. Olen nykyään ko. yhdistyksen kunniapuheenjohtaja. Whippet-Harrastajat ry:ssä olen myös toiminut puheenjohtajana, nykyään olen yhdistyksen kunniajäsen ja toimin edelleen tuomarikoulutuksessa sekä näyttelytoimikunnassa. Molemmissa yhdistyksissä olen toiminut pitkiä aikoja myös hallituksen jäseninä. Suomen Vinttikoiraliitto ry:ssä olen toiminut aikoinaan sihteerinä ja hallituksen jäsenenä sekä Kennelliiton valtuustoedustajana. Nykyään olen yksi englanninvinttikoirien tuomarikouluttajista.

Vuonna -94 valmistuin ulkomuototuomariksi ja tällä hetkellä minulla on oikeus arvostella koko FCI:n ryhmä 10, noin puolet FCI:n ryhmistä 5 ja 6. Suomen lisäksi olen arvostellut Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Slovakiassa, Saksassa, Belgiassa, Sveitsissä, Irlannissa, Iso-Britanniassa, Alankomaissa, Latviassa, Tsekin tasavallassa, Ranskassa, Liettuassa, Venäjällä, Australiassa, Sloveniassa, Unkarissa, Italiassa, Virossa, San Marinossa, Itävallassa ja Puolassa. Oli erittäin ikävä kuulla että Clare Boggia joutui perumaan arvostelunsa tämän vuoden erikoisnäyttelyssänne. Minulle on suuri ilo ja kunnia päästä arvostelemaan rotunne vuoden tärkeimmässä näyttelyssänne.

Jarmo Vuorinen