Kuva: Taru LehtonenKuva: Taru LehtonenLuontaisen saalisviettinsä vuoksi on juoksuharrastuksen aloittaminen tälle näöllään metsästävälle, tuulennopealle koiralle suht helppoa, mutta ilman treenausta ei kuitenkaan voida kilpailu-uraa aloittaa. Tulevaa kilpailuttamista ajatellen kannattaa miettiä haluatko pennun näyttely- vai juoksulinjaisista vanhemmista ja kuinka paljon haluat kilpailemiseen panostaa?

Ratakilpailuissa koirat juoksevat ovaalin muotoista rataa eripituisilla matkoilla, kun taas maastokilpailuissa jäljitellään enemmän luontaisempaa metsästysmallia.

Valitsit sitten rata- tai maastojuoksun lajiksi, niin virallisia kilpailuja varten tarvitset kilpailukirjan, joka anotaan
Suomen Vinttikoiraliitosta.

Rodun jakautuessa ns. juoksulinjaisiin ja näyttelylinjaisiin koiriin on juoksulinjaisilla koirilla oma "emoyhdistyksensä" Greyhound Racing Liitto (GRL), joka ei rekisteröi koiria Suomen Kennelliittoon vaan kantakirjaa ne rodun alkuperäismaiden Englannin (ja Irlannin) mukaisesti maailmanlaajuiseen tietokantaansa

Juoksuharrastusta aloittaessa kannattaa olla yhteydessä paikallisiin vinttikoirakerhoihin tai oman yhdistyksemme juoksutoimikuntaan.

Lisätietoja Suomen Vinttikoiraliittosta ja Greyhound Racing Liitosta

SVKL kilpailukalenteri